Tijdig informeren van belanghebbenden
Belanghebbenden hebben tijdig toegang tot alle belangrijke informatie. De initiatiefnemer bepaalt zelf de manier om informatie te verspreiden. Bijvoorbeeld door huis aan huis mensen te informeren of door contact op te nemen met belangengroepen. Ook kan de initiatiefnemer advertenties in lokale kranten plaatsen of een website maken over het project.
Het is belangrijk dat de informatie op een makkelijk te vinden plek staat. En dat de informatie lang genoeg beschikbaar is. Voor grotere projecten is één informatieavond of inloopmoment vaak niet genoeg. Dat is te kort voor belanghebbenden om alles te begrijpen, met elkaar te overleggen en te reageren. Daarom is het goed een inloopmoment te combineren met informatie op papier of op een website. Hierbij is het nodig dat belanghebbenden genoeg tijd krijgen om te reageren.
Vooraf gestelde kaders (richtlijnen) en spelregels
Het is heel belangrijk dat belanghebbenden tijdig informatie ontvangen. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat participatie plaatsvindt als de plannen nog zoveel mogelijk aangepast kunnen worden. In sommige gevallen is de speelruimte beperkt. De initiatiefnemer moet dan duidelijk uitleggen waarom het project alleen op bepaalde punten kan worden gewijzigd en welke onderdelen nog openstaan voor participatie. Bij uitzondering kunnen deelnemers de voorwaarden en regels ter discussie stellen. Dan moeten ze wel overtuigend kunnen aantonen waarom het beleid in hun situatie niet redelijk is.