Draagvlak-beren
Hoe serieus de doelen rondom participatie in het kader van de Omgevingswet ook zijn, de praktijk blijkt vaak een stuk lastiger. Veel mensen zien moeilijkheden op de weg als het gaat om het krijgen van genoeg steun, dit zijn de draagvlak-beren. De Rijksoverheid ontwikkelde een methode voor het verjagen van draagvlak-beren. Hiermee kan de initiatiefnemer problemen wegnemen die participatie en steun voor het project in de weg staan.
Enkele voorbeelden van draagvlak-beren
- Mensen denken alleen maar vanuit hun eigen belang. Namens wie spreken ze eigenlijk?
- Straks rent er alsnog iemand naar de politiek om z’n zin te krijgen.
- De voor- en tegenstanders worden het nooit eens.
- De ene mening weegt zwaarder dan de andere.
- Steun is moeilijk te meten.
- Het zijn altijd dezelfde mensen die meedoen.
- Deze groep is niet kenmerkend voor de hele groep.
Tips om draagvlak-beren te verjagen
- Initiatiefnemers die vanuit de samenleving zelf komen zijn steeds vaker zelf verantwoordelijk voor het krijgen van voldoende steun. De overheid kan hen daarbij helpen met (geld voor) een onafhankelijke procesbegeleider, bemiddeling, hulp bij conflicten of concrete tips om die steun te krijgen.
- Maak met de politiek vooraf afspraken over de omgang met partijen die wel of niet een rol in het proces hebben, over het meten van de steun en over de speelruimte bij de start van het participatieproces.
- Maak duidelijk hoe de groep betrokkenen eruit moet zien: vertegenwoordigen ze anderen, moeten het voor- en tegenstanders zijn, enzovoort. Moet de groep een juist beeld geven van de samenleving? Is het erg als het niet zo is?
- Zet anderen in om het verhaal te vertellen en anderen mee te krijgen. En pas het verhaal aan de personen of partijen aan om ze tot samenwerking te krijgen.
- Benut ook sociale media voor het meten van steun.
- Zorg voor participatie die elkaar opvolgt. In elke fase zijn er weer nieuwe spelers. Dit betekent opnieuw energie steken in het krijgen van steun.
- Het gaat niet alleen om het betrekken van bewoners, maar ook van maatschappelijke organisaties. Organiseer vooral iets voor mensen die niet ergens bij horen. En bekijk wat er is te doen als blijkt dat de groep niet de juiste kenmerken heeft. Ga gericht op zoek naar ontbrekende (belangen)groepen.
- Daag belangengroepen uit om mee te denken met het oog op de toekomst. In de naamgeving komt vaak al tot uitdrukking of de groep daar op gericht is. Een belangengroep met als naam 'Behoud de dorpskern' is waarschijnlijk niet erg toekomstgericht, 'Vrienden van de dorpskern' waarschijnlijk wel.
- Laat mensen met elkaar praten, elkaar overtuigen van hun belangen, en samen keuzes maken in belangen.